IJsland - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van IJSVUUR - WaarBenJij.nu IJsland - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van IJSVUUR - WaarBenJij.nu

IJsland

05 Juli 2015 | IJsland, Skaftafell

IJS EN VUUR week 1

donderdag 25 juni
Papendrecht - Bocketal
Gisteren nog een geweldige ballontocht van Papendrecht naar Spijk ! Wauw.
Alles is klaar en ingepakt, dus we gaan ! De sleutels geven we af bij Ans en Joop, voor als Paul en Mary in ons huis logeren.
We rijden door tot in Bocketal, midden in het Teutenburgerwoud. Een kamppeerplek en een Duits buffet met wijn voor 50 euro. De wijnglazen zijn net zo groot als de schnitzels, je moet ze met twee handen optillen.

vrijdag 26 juni 2015
Bocketal - Ribe
De stadcamping van Ribe ligt op loopafstand van het centrum, dus daar gaan we 's avonds eten. Heel sfeervol.

zaterdag 27 juni
Ribe - Arhus - Lokkem
Eerst een extra matras halen bij de Ikea in Arhus en dan naar Hirthals. We gaan eerst nog naar een camping aan het strand bij Lokken. We lopen naar het strand het dorp in, lekker eten en via de weg weer terug. We staan zo ongeveer midden op het veld want staat de camper lekker waterpas. Vandaag af en toe een spatje, maar ook zon.
Ben benieuwd hoe dat slaapt vannacht.

zondag 28 juni
Lokken- Skiveren
Mooie strandcamping midden in de natuur, en aan het eind van de dag ook een beetje zon. Het restaurany is dicht dus we doen zelf worstjes op de BBQ, met sugarsnnaps en coleslaw.

maandag 29 juni
Skiveren - Hirtshals
De welkomstborrel met de andere equipes en Jan natuurlijk.
Vroeg op want om 7 uur gaan we inschepen.

dinsdag 30 juni
op zee
Dat blijkt pas later te hoeven. We vertrekken om kwart over acht richting teminal. Lang wachten in de heerlijke zon. Het schijnt op IJsland te stormen. Om precies 12 uur varen we de haven uit.
Tijdens de demonstratie van de zwemvesten varen we vlak langs de kust van Noorwegen. We hebben om 19:00 uur afgesproken in het restaurant.

woensdag 1 jul
op zee
Heerlijk geslapen op de zachte deining van het schip, want we zijn nu midden op de Atlantische Oceaan en dat is te merken. Als alles volgens planning gaat zijn we om 17:300 op Torshavn, Far Oer. Korte stop en dan verder.
Om half twaalf s avonds probeer ik de zonsondergang te fotograferen, maar die wil maar niet onder gaan. Prachtig.

donderdag 2 juli
Seyðisfjörður - Stöðvarfjörður.
98 km
Om half tien meren we aan in Seyðisfjörður. Het is hier twee uur vroeger dan in NL. Daar is over de dertig graden, hier tussen de 7 en 12. Het duurt dan nog wel twee uur voor we van de boot af en door de douane heen zijn. In het eerstvolgende dorp verzamelen we en maken de schade op. Alleen de karbonaden van Dirk zijn in beslag genomen. We rijden langzaam door de prachtige natuur van IJsland met een klein zonnetje naar de eerste camping. Nogal klein en primitief, ook al stond in de info van Jan's campinggids dat alle voorzieningen aanwezig waren. En het begint ook te regenen. We doen onderweg inkopen bij de Netto. Joke koopt wol om een Killing trui te breien en raakt in gesprek met IJslandse vrouwen over het juiste patroon.
Seyðisfjörður is een klein stadje in de Oostfjorden van IJsland en ligt aan het einde van een fjord met dezelfde naam. Seyðisfjörður ligt in de gemeente Seyðisfjarðarkaupstaður in de regio Austurland op een afstand van 27 kilometer ten oosten van Egilsstaðir.

Er zijn veel watervallen in de buurt van het stadje, want het wordt dan ook langs drie kanten omringd door bergen. Verder heeft Seyðisfjörður een cultureel centrum met een kunstcentrum en musea. Verder heeft het plaatsje een aardig kerkje, dat vanwege zijn kleur ook wel de Blauwe kerk wordt genoemd. Niet gezien want we waren druk met inkopen doen.

Stöðvarfjörður is een klein vissersplaatje in de regio Austurland in het oosten van IJsland en behoort samen met de plaatsen Reyðarfjörður, Neskaupstaður, Eskifjörður en Fáskrúðsfjörður tot de gemeente Fjarðabyggð. Het is gelegen aan een fjord met dezelfde naam. Stöðvarfjörður heeft ongeveer 190 inwoners. Vroeger was de visserij de belangrijkste bron van inkomsten van de inwoners in het plaatsje Stöðvarfjörður maar de laatste tijd is ook de textielindustrie belangrijk geworden. Veel jongeren verlaten Stöðvarfjörður, een probleem dat overigens ook vele andere plaatsen in Oost-IJsland kennen. In Stöðvarfjörður is een museum met fraaie stenen, halfedelstenen en kristallen. Dit museum wordt gerund door Petra Sveinsdóttir, een oudere dame die zelf een groot deel van de collectie op IJsland bij elkaar gezocht heeft.

We drinken koffie in een oud café, en het is weer droog. Terwijl de snippen in de lucht hun karakteristieke klapperend geluid maken eten we opgepimpte goulashsoep. En nog even gezellig nakletsen onder de luifel bij Dirk en Barbera die naast ons staan.

We gaan slapen na een spelletje met de kachel aan. Het is 3-3.

vrijdag 3 juli

Stöðvarfjörður - Höfn

174 km

Lekker ontbijt van havermout met amandelmelk, want dat hebben ze hier ook. En verse bosbessen, grote plastic pot in de aanbieding bij de Netto. We rijden een prachhtige tocht langs de golvnde kustlijn in een heelijk zonnetje. Onderweg vissoep een een broodje zalm in een mooi vissersdorpje. In Hofn doen we inkopen, drinken buiten koffie met gebak en installeren ons op de plaatselijke camping. Alweer met weinig sanitair en geen wifi. Wel een flinke mist waardoor allles gelijk klam en koud is. We eten pasta carbonara en spelen skipbo.

Höfn is een IJslands ongeveer 2100 inwoners tellend vissers -en handelsstadje gelegen op een schiereiland tussen de Hornafjörður en Skarðsfjörður fjorden in het zuidoostelijke deel van het eiland in de gemeente Hornafjörður. Er worden bustochten georganiseerd naar de Skálafellsjökull, een gletsjertong van de Vatnajökull, de grootste gletsjer van Europa, en het gletsjermeer Jökulsárlón, en jeepsafari's naar Lónsöræfi (een gebied met bont gekleurde ryolietbergen). Ook het Nationale Park Skaftafell is vanuit Höfn gemakkelijk aan te rijden. Verder is er ook nog een luchthaven in Höfn.

In een oud pakhuis uit 1864 bevindt zich nu een volksmuseum en is er het Höfn Glacier Museum. Höfn kent zijn jaarlijkse culturele hoogtepunt tijdens het Humarhátíð, het kreeftfestival dat eind juni of begin juli plaatsvindt.

zaterdag 4 juli
Höfn - Skaftafell

135 km

Skaftafell is een gebied in het zuiden van IJsland, dat onderdeel is van het in juni 2008 gevormde nationale park Vatnajökull (Vatnajökullsþjóðgarður), waartoe tevens de Vatnajökull-gletsjer en het gebied Jökulsárgljúfur ten noorden van de gletsjer behoren. Daarvoor was Skaftafell vanaf 1967 een losstaand nationaal par
Met Skaftafell wordt een gebied aangeduid tussen twee gletsjertongen van de gletsjer Vatnajökull; de Skeidarárjökull en de Skaftafellsjökull. Door het park loopt nog de kleinere gletsjertong Morsárjökull. In Skaftafell is door de bescherming die een bergketen (waarvan de hoogste top op 1126 meter ligt) biedt tegen het geweld van de gletsjertongen, een leefbare vlakte (de Skaftafellsheidi) ontstaan, waar de natuur zich prachtig heeft ontwikkeld. Het park ligt ten westen en in de luwte van het, met 2109,6 meter, hoogste punt van IJsland: Hvannadalshnúkur (een top van de vulkaan Öræfajökull). Het park is vernoemd naar de Skaftafell-boerderij die er tot 1988 in gebruik was.
zondag 5 juli

Skaftafel

Vandaag de wandelexcursie, we lopen de berg op naar de waterval en van daar uit naar het uitzichtpunt over de gletsjer. We waaien bijna van de berg af, maar het is een prachtig uitzicht. Vannacht al de luifel eraf gehaald vanwege de harde wind. Het is vandaag bewolkt met af en toe een buitje en soms een vleugje zon. 's middags loop ik nog naar de voet van de gletsjer om foto's te maken. Vanavond eten we curry met kip, aardappel en bloemkool.